Program „Mój Prąd”

29-05-2020, 13:56

Mikroinstalacje fotowoltaiczne to coraz częściej spotykany w naszym kraju sposób na darmowe pozyskanie energii elektrycznej. Korzystając z tego, że mamy coraz cieplejsze lata, a także łagodniejsze zimy, wiele gospodarstw domowych decyduje się na panele, dzięki któremu produkują własny prąd i stają się niezależne od zakładów energetycznych. Co za tym idzie – zaoszczędza się z biegiem czasu sporą ilość pieniędzy.

Jeśli rozważasz założenie paneli na swoim domu – lub już je posiadasz - warto zwrócić uwagę na program „Mój Prąd”, który jest wdrażany i obsługiwany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jego celem jest zachęcanie do zakładania instalacji fotowoltaicznych na terenie Polski, co znacznie wspiera rozwój energetyki prokonsumenckiej, a zarazem przyczynia się do ochrony środowiska – energia pozyskiwana dzięki panelom jest w pełni naturalna, a więc „czysta”. No i co najważniejsze – można dzięki temu programowi liczyć na zwrot środków włożonych w zakup instalacji!

Jak działa program „Mój prąd”?

Kto kwalifikuje się do skorzystania z programu? Każda osoba fizyczna, która posiada instalację fotowoltaiczną w celu wytwarzania prądu na użytek własnego gospodarstwa domowego. Dotyczy to już istniejącej instalacji, a więc aby skorzystać z programu, należy najpierw ją kupić i zamontować, podpisać umowę dwustronną z dystrybutorem energii o przyłączeniu mikroinstalacji do sieci elektrycznej oraz mieć założony przez zakład energetyczny licznik dwukierunkowy. I o czym należy pamiętać – program „Mój Prąd” obejmuje instalacje zamontowane po 23 lipca 2019 roku, których moc wynosi co najmniej 2 kW, ale nie przekracza 10 kW.

Jeśli te warunki zostaną spełnione, można złożyć wniosek online. Drugi nabór do programu trwa praktycznie przez cały rok – rozpoczął się 13 stycznia, a zakończy 18 grudnia 2020. Odpowiedź również otrzymasz drogą e-mailową. Po jakim czasie? Tego z góry powiedzieć się nie da, ponieważ szybkość rozpatrywania wniosków zależy od ich ilości, tej zaś nie przewidzi nikt. Ministerstwo zdaje sobie z tego sprawę, dlatego zawsze możesz sprawdzić status swojego wniosku na stronie internetowej.

Co w praktyce da Ci program „Mój Prąd”?

No właśnie – to pytanie najważniejsze: czy warto składać dokumenty i czekać na rozpatrzenie wniosku? Odpowiedź można być tylko jedna: tak. W programie zostało przewidziane dofinansowanie do 50% kosztów kwalifikowanych instalacji fotowoltaicznych przy czym można liczyć na maksymalną kwotę zwrotu 5 tysięcy złotych.

Co potrzeba do wzięcia udziału w programie „Mój prąd”?

W programie może wziąć udział każda osoba fizyczna. Jeśli chce się złożyć wniosek online, wówczas niezbędny będzie Profil Zaufany lub e-dowód. Jeśli nie posiadasz Profilu, warto go założyć – posłuży on nie tylko do wzięcia udziału w omawianym programie, ale również pomoże przy załatwianiu innych formalności urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu. Z kolei e-dowód umożliwia logowanie się do skrzynki ePUAP. Wniosek o dowód elektroniczny można złożyć w dowolnym urzędzie gminy na terenie Polski lub drogą elektroniczną, poprzez witrynę www.gov.pl.

Oprócz Profilu lub e-dowodu potrzebny będzie również telefon komórkowy, a także kopie faktur wystawionych za zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej. Jeśli w którymkolwiek przypadku płatność była wykonywana gotówką, potrzebny będzie dowód uiszczenia należności. W sytuacji, gdyby zdarzyło Ci się go zgubić – nic straconego. Wystarczy złożyć oświadczenie o dokonanej wpłacie.

Na tym nie koniec – kolejny niezbędny do złożenia prawidłowego wniosku dokument to zaświadczenie operatora sieci dystrybucyjnej, które potwierdza montaż licznika. Musi ono zawierać numer Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano, opracowane wg wzoru lub równoważne (czyli zawierające wymagane informacje ujęte we wzorze). Jeśli montaż instalacji wykonywany był samodzielnie przez użytkownika (do czego wymagane są niezbędne kwalifikacje), wówczas należy złożyć dodatkowo oświadczenie o tym fakcie.

Ile kosztuje uczestnictwo w programie „Mój prąd”

Nic – złożenie wniosku jest całkowicie bezpłatne. W tym przypadku to państwo płaci Tobie – a nie (jak zazwyczaj) Ty jemu!

Dodatkowa pomoc

Program „Mój prąd” zakrojony jest na szeroką skalę, a władze zachęcają do wzięcia w nim aktywnego udziału. Dlatego wszelkie wątpliwości można rozwiać, odwiedzając doradców energetycznych działających w projekcie „Ogólnopolski system wsparcia doradczego dla sektora publicznego, mieszkaniowego oraz przedsiębiorstw w zakresie efektywności energetycznej oraz OZE”. Gdzie ich znaleźć? Znajdują się w każdym województwie. Wystarczy wejść na stronę projektu i wybrać opcję „Zamów konsultację”. Należy podać swoje dane kontaktowe i oczekiwać na kontakt z doradcą.

Można również skorzystać z poczty e-mail w celu zadawania pytań związanych z programem „Mój prąd” oraz ogólnymi kwestiami wsparcia państwa na obszarze produkowania czystej energii. Adres kontaktowy to: wnioskimojprad@nfosigw.gov.pl

„Mój Prąd” – pozwól sobie pomóc przy instalacji fotowoltaicznej!

„Mój Prąd” to bardzo pożyteczna inicjatywa, która skłania do zakładania instalacji czerpiących energię wprost ze Słońca. Jeśli planujesz założyć panele lub już je posiadasz, warto wziąć w niej udział i odzyskać część włożonych w inwestycję pieniędzy!

Skontaktuj się znami
Skontaktuj się

Używamy plików cookies i podobnych technologii, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji w w naszej polityką prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.